تخریب دولت توسط رسانه ملی
تخریب دولت توسط رسانه ملی

متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

به گزارش نسل تدبیر؛صداوسیما روزهای آرامی را نمی‌گذراند و به نظر می‌رسد این روزها تقابل این سازمان با دولت‌مردان به حداکثر میزان ممکن رسیده است. نگاهی به برنامه‌های صداوسیما در پوشش رویدادهای ملی و کارشناسی در سال‌های اخیر نشان از آن دارد که رویکردهای سیاسی و جناحی بر رفتار این سازمان غلبه دارد و بیم آن می‌رود که منافع ملی قربانی اهداف سیاسی شود.

حملات کم‌سابقه به دولت ازجمله مخالفت شدید با مذاکرات هسته‌ای و در پی آن انکار دستاوردهای برجام گوشه‌ای از تلاش طرف مقابل است. اوضاع بازار خراب است، همه بی‌کاریم، برجام هیچ دستاوردی نداشته، رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که انقلابی باشد و… اینها کلیدواژه‌های مصاحبه‌های پخش شده از صداوسیما است. در واقع صداوسیما مدتی است با ساخت برنامه‌های متنوع به‌ویژه در حوزه‌های سیاسی، اندیشه‌ای و فرهنگی در هرکدام از دریچه‌ای مشخصاً به نقد دولت یا تفکرات اصلاح‌طلبانه می‌پردازد و از سوی دیگر تا به حال مجالی برای طرح دیدگاه‌های مخالف در نظر نگرفته است.

در مقابل حسن روحانی نیز از همان ابتدا با نگاه انتقادی به صداوسیما وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شد. او بارها گفت که نباید صداوسیما تک‌صدایی باشد و در جایی به طعنه رسانه ملی را رسانه میلی خوانده بود. در واقع حسن روحانی تنها رئیس دولتی است که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش با سه رئیس سازمان صداوسیما مواجه شده و هیچ‌کدام روی خوشی به دولت نداشته‌اند.

در صداوسیما حمله به دولت محبوبیت ایجاد می‌کند

مهدی آیتی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد صداوسیما نسبت به دولت حسن روحانی به «ابتکار» گفت: متاسفانه صداوسیما شرایط را به‌گونه‌ای پیش برده است که امروز هرکسی به دولت حمله کند محبوبیت عمومی پیدا می‌کند. این یک واقعیت است. حتی خود آقای روحانی هم در یکی از سخنرانی‌هایش همین مطلب را در مورد نمایندگان مجلس بیان کرد و خطاب به برخی از آنها گفت این افراد فکر نکنند که اگر در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خودشان به دولت حمله کنند موجب محبوبیت آنها در حوزه‌های انتخابیه و رای‌آوری دوره بعدی خواهد شد. اما ما می‌بینیم واقعیت همین را می‌گوید که حمله به دولت محبوبیت می‌آورد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا این دیدگاه به وجود آمده است؟ گفت: چون از نظر افکار عمومی مقصر اصلی همه مشکلات کشور قوه اجرایی و دولت حسن روحانی است. اما باید توجه داشت که قوه مجریه یکی از قوای موجود در کشور است و تنها به نظر من ۳۰ درصد مسئول به وجود آمدن چنین شرایطی در کشور است. باید ببینیم که اختیارات و امکانات دولت چقدر است. درست نیست که وقتی دولت تنها ۳۰ درصد از امکانات را در اختیار دارد انتظار داشته باشیم فقط دولت پاسخگوی چنین شرایطی باشد.

آیتی در ادامه تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ما سه قوه مستقل از هم نداریم، طبق قانون اساسی حدود ۱۰ قوه داریم که این‌ها ارکان نظام هستند. یعنی در کنار سه قوه (مجریه، قضائیه و مقننه) نیروهای مسلح و سپاه پاسداران، نهادهای انقلابی مانند بنیاد مستضعفان و صداوسیما، حوزه‌های علمیه، جامعه مدرسین، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان همه این نهادها قدرتمند و دارای تاثیرگذاری در نظام جمهوری اسلامی هستند. شاید بتوان گفت کمتر از ۳۰ درصد امکانات در اختیار دولت است. اما متاسفانه آن چیزی که اکنون در جامعه باعث محبوبیت شده است حمله به دولت است.

این نماینده سابق با بیان اینکه چنین فضایی درواقع این یک محمل خوب برای سلبریتی‌ها شده است، گفت: سلبریتی‌ها با انتقاد از عملکرد دولت درواقع می‌خواهند خودشان را مردمی جلوه دهند و بر محبوبیت خود بیفزایند. شما می‌بینید در سال‌های اخیر سلبریتی‌ها در صداوسیما رونق روزافزونی پیدا کرده‌اند و برنامه‌های مختلف در اختیار آنها گذاشته شده است که علت اصلی آن درآمد زیادی است که از این راه به دست می‌آید.

امروز متاسفانه صداوسیما به نوعی در حال خرید و فروش سلبریتی‌ها است. خود ستاره‌ها نیز از این بابت خوشحال هستند. آنها به خاطر درآمد بالایی که به وسیله همین برنامه‌های تلویزیونی کسب می‌کنند حاضر نیستند از آن چشم‌پوشی کنند و به دنبال آن برای کسب رضایت مدیران صداوسیما حمله به دولت که یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه‌های صداوسیما است را در راس امور خود قرار داده‌اند.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد صداوسیما در سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: همیشه یکی از انتقادات جمهوری اسلامی به نظام قبلی، بلیت‌های بخت‌آزمایی بود و تمام علما و مراجع آن را حرام می‌دانستند. اما متاسفانه همین امر امروز در رسانه ملی ما باب شده است. امروزه قرعه‌کشی‌ها با همین ارسال پیامک‌ها و اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود که درواقع یک نوع قمار اسلامی را در جامعه رواج داده‌اند. رقم‌هایی که در این برنامه‌ها رد و بدل می‌شود میلیاردی است. مشخص است که هیچ سلبریتی حاضر نیست از این رقم‌ها صرف‌نظر کند.

صداوسیما چون می‌داند سلبریتی‌ها و چهره‌های ورزشی ما در بین افکار عمومی محبوبیت دارند از این‌ها در تمام شبکه‌های تلویزیونی استفاده می‌کند.

آیتی تصریح کرد: اینجا رسانه ملی به دو هدف رسیده است؛ هم از نظر مالی وضعیت بسیار خوبی پیدا کرده است و هم اینکه به جایی حمله می‌کند که همان سوژه درواقع باعث محبوبیت آن می‌شود.

وقتی دولت به این حملات واکنشی نشان نمی‌دهد و در کنار آن نظارتی بر رفتار صداوسیما وجود ندارد نتیجه آن چیزی نیست جز کم شدن محبوبیت دولت در نزد افکار عمومی.

  • منبع خبر : ابتکار