اخبار برگزیده:
تاریخ انتشار خبر: 28 اردیبهشت 1397   |   22:47:00
چاپ این خبر

یادداشت اختصاصی نسل تدبیر به قلم «سمیه کریمی»

اندر احوالات عالم پرواز و حق شهروندی

یادداشت اختصاصی نسل تدبیر به قلم سمیه کریمی، کارشناس اجتماعی و فرهنگی تبریز را در این نوشتار بخوانید.

حکایت تاخیر پرواز حکایت غریبی نیست و به موضوع تکراری و هر روزه فرودگاههای کشور تبدیل شده است .هدف نگارنده از این نوشتار انتقال تجربه تاخیر پرواز به صورت واقعی و سرگردانی در سالن انتظار فرودگاه است .

مسافر پرواز تهران -تبریز شرکت هواپیمایی آتا ساعت 22:05 دقیقه روز سه شنبه بیست و پنج اردیبهشت ماه از ترس بسته شدن لیست پرواز (تجربه تلخ قبلی در فرودگاه تبریز که ربع دقیقه به پرواز به بهانه بسته شدن لیست پرواز  از  صدور کارت پرواز ممانعت کردند و با پرداخت مبلغی زیاد مجبور به خرید بلیط پرواز بعدی شدم)با سرعتی زیاد و دوان دوان خودم را به گیت صدور کارت پرواز رساندم .

کسی پشت گیت نیست و پرسنل داخل باجه در حال صرف شام هستند که خبر تاخیر هواپیمارا می دهند .بعد از چهار پنج ساعت انتظار و اتلاف وقت و خستگی های سه روز ماموریت کاری پرواز ساعت 22:05دقیقه تهران به تبریز بالاخره ساعت یک بامداد حرکت کرد و جالب اینجا بود که پرسنل محترم بدون کوچکترین اشاره ای  به این تاخیر طولانی و حتی یک معذرتخواهی ساده اقدام به انجام دادن روند تشریفات پرواز کردند و هواپیما ساعت دو بامداد در فرودگاه شهید مدنی تبریز به زمین نشست .

اخذ مبلغی دو ونیم برابر نرخ عادی برای مسیر درخواستی توسط آژانس مسافربری داخل فرودگاه از دیگر مصائب دیر رسیدن به مقصد بود که بحث حقوق یک مسافر خسته و سرگردان پنج شش ساعته در آن گیر و دار  مساله ای بسی خنده دار به نظر می آمد. 


از عمده دلایل مزیت مسافرت با هواپیما سرعت بالای آن و صرفه جویی در زمان مسافرت است که بروز تاخیرهای اینچنینی باعث وارونه شدن اهداف مطروحه می شود.

از جمله مصادیق حقوق شهروندی حقوق یک مسافر اعم از هوایی،زمینی و.....می باشد وازجمله حقوق مسافران هوایی می‌توان به تأخیر در پروازها اشاره کرد.

اگر پروازی بیش از 30 دقیقه تأخیر داشته باشد شرکت هواپیمایی موظف است نسبت به تأمین رضایت مشتری اقدامات لازم را انجام دهد  طبق قانون بین‌المللی در تأخیرهای بیش از دو ساعت شرکت هواپیمایی باید برای مسافران محل اسکان و غذای مناسب و رایگان فراهم کند.


اما اگر تأخیر بیش از سه ساعت باشد مسافران می‌توانند غرامتی معادل لغو پرواز را دریافت کنند. اگر پروازی بیش از پنج ساعت تأخیر داشته باشد مشتری حق لغو پرواز و دریافت بهای کامل بلیت را دارد و شرکت هواپیمایی باید شرایط لازم برای بازگشت مشتری به مبدأ را فراهم کند.»


حال با مرور سطور آرمانی بالا و مقایسه آن با واقعیت امروزی پروازها به چه نتیجه ای می رسیم ؟


به راستی حقوق یک انسان یک شهروند برای شرکت های هواپیمایی چه ارزشی دارد؟


وآخر اینکه شناختن حقمان و مطالبه آن چقدر می تواند در روند دریافت خدمات حرفه ای و رعایت حقوق شهروندی تاثیرگذار باشد؟ 


سمیه کریمی

نظر شما
کد امنیتی نوسازی کد
آخرین مطالب
آرشیو
آرشیو
نظرات مخاطبین
خبرنامه

جهت عضويت در خبرنامه سايت، ایمیل خود را وارد کنید: