• امروز : دوشنبه - ۳۱ شهریور - ۱۳۹۹
1
گزارش اختصاصی نسل تدبیر از اولین جلسه از سلسله جلسات مجازی مطالبه محور با حضور مدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی

صیانت از منابع و دارایی های سازمان یکی از وظایف اصلی مدیران، کارکنان وشرکای تامین اجتماعی است

  • کد خبر : 114205
  • ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۸:۱۹
صیانت از منابع و دارایی های سازمان یکی از وظایف اصلی مدیران، کارکنان وشرکای تامین اجتماعی است
پایگاه خبری تحلیلی « نسل تدبیر » با حضور فعال و رصد مباحث مطرح شده برآن است تا در کنار وقایع و جلسات برگزار شده در فضای حقیقی، با انعکاس مباحث صورت گرفته توسط شهروندان، کارشناسان و مسئولین عزیز در فضای مجازی که بعضاً مهم تر و صریح تر از مباحث فضای حقیقی است، گامی موثر در ترویج این پویش مفید بردارد. در این گزارش به شرح گفت و گو با مدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی پرداخته شده است.

با گسترش فضای مجازی و فراگیر شدن آن، امروز بسیاری از برنامه های گفت و گو محور در همین فضا برگزار می شود و همین امر موجب شده است تا بتوان با سهولت و بدون دغدغه و تشریفات با تمامی صاحب نظران، مدیران و مسئولان ارتباط برقرار کرد. یکی از پویش های اخیر فضای مجازی که در شهر تبریز به وقوع پیوسته، پویش های مطالبه محور است که در گروه ها و شبکه های اجتماعی شکل می گیرد و جمعی از شهروندان، کارشناسان و صاحب نظران پیرامون موضوعات مختلف به بحث و گفت و گو پرداخته و مطالبات و مشکلات حاصل شده از نتایج مباحث را با دعوت از مسئولین ذیربط مطالبه می نمایند. نکته قابل توجه در این پویش استقبال مسئولین جهت حضور و پاسخگویی به مطالبات است که اهمیت مسئله را دوچندان می کند و به نظر می رسد تداوم و تقویت این پویش می تواند بسیار مفید واقع گردد.

پایگاه خبری تحلیلی « نسل تدبیر » با حضور فعال و رصد مباحث مطرح شده برآن است تا در کنار وقایع و جلسات برگزار شده در فضای حقیقی، با انعکاس مباحث صورت گرفته توسط شهروندان، کارشناسان و مسئولین عزیز در فضای مجازی که بعضاً مهم تر و صریح تر از مباحث فضای حقیقی است، گامی موثر در ترویج این پویش مفید بردارد.

این گزارش شامل اهم پاسخ های مدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی به مطالبات مردم در حوزه مسائل و مشکلات سازمان می باشد.

 

* جعفر سمساری، متولد سال ۱۳۴۹ و کارشناس ارشد علوم اقتصادی می باشد. وی  در تیرماه سال ۱۳۹۴ بعنوان  مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی منصوب شد.

 

۱-حوزه گستره تامین اجتماعی اعم از تعداد شعب استان ، شعب تبریز ، شعب اقماری و تعداد افراد تحت پوشش تامین اجتماعی اعم از اصلی و تبعی و تعداد مستمری بگیران به تفکیک بازنشسته اصلی و بازمانده و ازکار افتادگی کلی را بیان بفرمائید؟

در حوزه گستره تامین اجتماعی استان ۲۸ شعبه، ۱۳ کارگزاری و ۸ شعبه اقماری وجود دارد. تعداد افراد تحت پوشش، ۶۸۴ هزار نفر بیمه شده اصلی، بالای ۲ میلیون نفر تحت پوشش که تقریباً شامل ۵۳% جمعیت استان می شود بصورت اصلی و تبعی تحت پوشش مقررات سازمان می باشد. تعداد مستمری بگیران سازمان نیز حدودا ۱۷۴هزار نفر می باشد که ۸۹ هزار  بازنشسته،  ۷۶ هزار نفر بازمانده و ۷۸۰۰ نفر از کار افتاده را شامل می شود.

۲- آمار دقیق بیمه شدگان کارگران ساختمانی و سهمیه بیمه کارگران و آخرین شرایط پذیرش و ذکر این نکته که چرا ازسال ۹۳,سهمیه ای برای بیمه شدگان این قشر از جامعه باز نمیشود ؟

برنامه بیمه کارگران ساختمانی از سال ۸۹ آغاز و هرسال نیز سهمیه استانی واریز شده و این قشر زحمت کش را تحت پوشش مقررات سازمان قرار داده است و امسال نیز خوشبختانه میزان بالاتری به استان تعلق یافته که این عزیزان بر اساس ثبت نام در انجمن صنفی کارگران ساختمانی و دریافت کارت مهارت های ساختمانی الویت بندی گردیده اند و می توانند با مراجعه به سازمان، تحت پوشش قرار بگیرند. حدود ۵۶ هزار نفر کارگر ساختمانی در استان تحت پوشش سازمان می باشند.

۳- آمار دقیق بیمه شدگان قالیبافی در استان و آخرین وضعیت و شرایط پذیرش بیمه قالیبافان و تکلیف اشخاصی که بیمه آنها قطع شده است چیست ؟

حدود ۴۸۶۵۵ نفر در استان تحت پوشش بیمه قالیبافی بصورت قالیبافان تک باف خانگی می باشند که پذیرش شده و بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و ۷% سهم بیمه شده را بعنوان حق بیمه پرداخت می کنند. در این قشر بیمه شده نیز ۲۰% حق بیمه برعهده دولت می باشد و اگر دولت تامین اعتبار کند، در کنار بیمه شدگان سابق، می توان بیمه شده جدید نیز پذیرش کرد. سازمان آن دسته از قالیبافان را بیمه شده می داند که شغل اصلی و منبع اصلی درآمد آن قالیبافی باشد و هیچ مشکلی در بیمه پردازی این دسته وجود ندارد. اما در سایر موارد که قالیبافی در آن ها شغل اصلی نیست نیز بصورت هدفمند و با حضور نمایندگان تامین اجتماعی، اتحادیه و صنعت و معدن بازرسی می شود.

۴- منابع درآمدی سازمان از کدام محل است و آیا در شرایط اقتصادی موجود فشار به واحدهای تولیدی مجاز است؟ راهکارهای عملی سازمان برای خروج از شرایط اقتصادی موجود چیست ؟

تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه با مشارکت بیمه شده، کارفرما و دولت تامین می شود و متکی به بودجه عمومی دولت نیست و به همین جهت کلیه سرمایه و دارایی آن متعلق به افراد تحت پوشش در نسل های متوالی است و صیانت از منابع و دارایی های سازمان یکی از وظایف اصلی مدیران، کارکنان وشرکای سازمان می باشد. تامین اجتماعی پایدار زمینه و پیش نیاز دستیابی به عدالت اجتماعی است و تامین اجتماعی نیز بعنوان پشتوانه ای است که بهره وری نیروی کار در واحد های تولیدی را افزایش می دهد و این کمک شایانی به فضای تولید است و در سال های اخیر نیز اقداماتی جهت بهبود فضای کسب و کار ازجمله بخشودگی جرائم، مشوق های بیمه ای و یا صدور کارت بازرگانی و تقسیط بدهی کارگاه های دچار بحران مالی از سوی سازمان انجام گرفته است.

 

۵- مبلغ پرداختی ماهانه و سالانه هزینه درمان در استان چقدر است ؟ علت دیر کرد پرداخت تعهدات سازمان چیست ؟

ماهانه حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه درمان مستقیم و غیر مستقیم در استان می باشد که این تعهدات در سال جاری و همچنین سال های بعد یا قبل ۹۷ پرداخت شده و علت دیرکرد پرداخت تعهدات سازمان چه در بخش خصوصی، داروخانه ها و یا مراکز درمانی، عدم تامین منابع مالی می باشد که در سال های اخیر گریبان گیر تامین اجتماعی است. اما در حوزه پرداخت مستمری ها در سال ۹۷ هیچگونه بدهی وجود ندارد و ماهانه نزدیک ۲۱۰ میلیارد تومان برای مستمری بگیران پرداخت می شود.

۶- هدف از ایجاد کارگزاری ها با توجه به تراکم بیش از حد ارباب رجوع و عدم رعایت حداقل استاندارهای موجود اعم از کادر ، تجهیزات و فضای لازم چیست؟ آیا سازمان به عملکرد کلی و جزئی کارگزاری ها نظارت دارد ، نحوه ارائه خدمات در کارگزاری ها تا چه اندازه قابل ارتقا میباشد و چرا کار گزاریها مثل دفاتر پیشخوان دولت در کلیه سطح شهر تبریزایجاد نشده اند تا تراکم ارباب رجوع در کارگزاریها به حداقل ممکن برسد واز رفت و آمدهای غیر ضروری در شهرو تبعات کلی آن کاسته شود؟

هدف از ایجاد کارگزاری برون سپاری و ارائه خدمات سریع و آسان بیمه شده است. باتوجه به اینکه ما حدود ۱۳ کارگزاری داریم، استاندارد سازی فضای فیزیکی کارگزاری ها را نیز در دستور کار سازمان قرار داده ایم. در این حوزه به جهت تخصصی بودن امور از همکاران سازمان و بعض بازنشستگان بهره مند شده ایم و اخیرا نیز مدیریت برخی کارگزاری ها به بخش خصوصی واگذار شده است و هدف از این برنامه، کاهش تراکم ارباب رجوع در شعبات و رفت و آمدهای غیر ضرور در سطح شهر و در یک کلام چابک سازی سیستم اداری سازمان می باشد.

۷- بسته حمایتی به چه منظور بوده و چرا برای همه بیمه شدگان واریز نشده است و علت چیست ؟ سایر حمایت های سازمان برای  مستمری بگیران چیست؟

باتوجه به اینکه اطلاعات کل بیمه شدگان و مستمری بگیران در سازمان مرکزی وجود دارد، بنا به درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها قرار گرفت. بسته حمایتی شامل آن دسته از بیمه شدگان و مستمری بگیرانی است که حقوق ماهیانه آن ها کمتر از ۳ میلیون تومان است و سازمان تامین اجتماعی در این حوزه فقط نقش توزیع بسته های حمایتی را ایفا می کند و تعیین مشمول بودن افراد برعهده سازمان هدفمندی یارانه هاست که طبق برخی پارامترها آن ها را تعیین و جهت توزیع در اختیار سازمان قرار می دهند.

۸- توضیح مختصری  در خصوص شرایط بازنشستگی کارهای سخت و زیان آور ارائه نموده و بفرمایید چاره رفع این معضل و نقش کارفرمایان در این رابطه چیست؟ برای جلوگیری از اعمال نظرات شخصی در کمیته های سخت و زیان آور چه اندیشیده اید؟

قانون مشاغل سخت و زیان آور در سال ۱۳۸۰ تصویب و از همان سال در مورد کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی اجرا می شود. این کارگاه ها دو دسته الف و ب را شامل می شوند.  گروه الف آن دسته کارگاه هایی است که صفت سخت و زیان آور توسط برخی تمهیدات در کارگاه قابل حذف است اما در گروه ب نمی توان این صفت را حذف کرد و کارفرمایان می توانند با بهبود شرایط محیطی کار در کارگاه های گروه الف از آسیب های احتمالی جلوگیری و سخت و زیان آور بودن کار را رفع و یا کاهش دهند و کمیته های استانی تجدید نظر و بدوی که در اداره کار مستقر است با بررسی مستندات و بازرسی های سه نفره، موارد به اتفاق آرا رد و یا تایید می گردد و هیچگونه اعمال نظر شخصی در این مورد وجود ندارد.

۹- چه برنامه ای برای تکریم مردم  و بهبود رفتار کارکنان با مراجعین دارید؟ و چه تدابیری برای به حداقل رساندن مراجعه حضوری به ادارات و شعب وابسته و کارگزاری ها انجام داده اید ؟

در خصوص تکریم مردم در سال های اخیر اقدامات زیادی انجام گرفته که یکی از مهمترین آن، میز خدمت می باشد که در ۲۸ شعبه و در جهت تکریم ارباب رجوع و ارائه بهتر خدمات به مراجعین برقرار شده است و حوزه بهبود رفتار کارکنان با ارباب رجوع برنامه های متعدد آموزشی برگزار شده است. تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات بدون منت سازمان وظیفه ماست و در سال های اخیر نیز خدمات غیر حضوری سازمان بصورت چشمگیری افزایش یافته است که از جمله آن ها می توان به ارائه لیست اینترنتی، برگ پرداخت، فیش حقوقی، احکام مستمری بگیران، سوابق بیمه شدگان، نام نویسی متمرکز بیمه شده، دفترچه درمانی، درخواست خدمات غیر حضوری کوتاه مدت و پرونده الکترونیکی و … اشاره کرد و انشاالله درآینده نزدیک نیز شاهد ۳۰ خدمات غیر حضوری دیگر خواهیم بود.

۱۰- یکی از اعضای هیئت امنای سازمان، پرداخت بیمه قالیبافی، خبرنگاری، رانندگی و … را یک قانون تحمیل شده می دانند. شما چه نظری در این مورد دارید؟؟ آیا پرداخت این موارد سازمان را دچار مشکل کرده است؟ راهکار چیست؟!

سازمان همانطور که یاد شده نهادی غیر دولتی بوده و موظف است اقشار مختلف جامعه را تحت پوشش مقررات خود قرار دهد و در برخی قوانین نیز در این حوزه در مجلس شورای اسلامی تصویب و به سازمان ارائه می شود که مسئله مهم در این مورد تامین منابع مالی و بودجه آن از طرف دولت هست و اگر بودجه آن تامین شود، جزو وظایف سازمان است که ان را انجام دهد و نظر ما این است که تمام اقشار مختلف جامعه باید تحت پوشش قرار گیرند.

۱۱-  در پایان در خصوص عدم ارائه لیست و حق بیمه پارکبانان از طرف مناطق مختلف شهرداری ها و عدم ارائه خدمات مقرره  از طرف سازمان تامین اجتماعی،و باتوجه بمواد قانونی تامین اجتماعی که عدم ارائه لیست و حق بیمه و عدم انجام تکالیف مقرره توسط کارفرما، رافع مسئولیت سازمان در قبال بیمه شدگان نیست ، چه راهکار و اهرم اجرائی جهت مکلف نمودن کارفرما در این امرو عدم سرگردانی این قشر از بیمه شدگان زحمتکش  اندیشیده شده است؟

در ماده۳۶ قانون تامین اجتماعی آمده است که اگر کارفرما به تکلیف خود در قانون عمل نکند، رافع مسئولیت سازمان در قبال بیمه شدگان نیست و این موضوع را سازمان اجرا می کند. اگر پارکبانان با شهرداری رابطه حقوق بگیری دارند، می توان گفت که شهرداری کارفرمای آن هاست و شهرداری موظف است لیست حق بیمه را به سازمان ارسال کند. در مورد پارکبان ها اکثریت مشاهده می شود که منطقه مورد نظر را اجاره و یا درصدی کار می کنند و رابطه حقوق بگیری با شهرداری ندارند و این عزیزان می توانند با مراجعه به سازمان و از طریق بیمه اختیاری یا مشاغل آزاد تحت پوشش قرار بگیرند و با پرداخت حق بیمه خود بتوانند از خدمات سازمان استفاده کنند.

مصاحبه از: علیرضا نصیری

گزارش از: علی محمدزاده وردین

لینک کوتاه : https://nasletadbir.ir/?p=114205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کلمات کلیدی