• امروز : دوشنبه - ۳۱ شهریور - ۱۳۹۹
2
درد و دل دو هنرمند تبریزی با نسل تدبیر/

حالمان خوب ولی جیبمان خالی است

  • کد خبر : 16123
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۷:۳۵
حالمان خوب ولی جیبمان خالی است

نسل تدبیر/پریا دادوند: هنر یکی از اجزای اصلی هر جامعه است که داشتن آن به نوعی اصالت آن جامعه را نشان می دهد ،هنر قدمتی تاریخی دارد و باتولد انسان متولد، و با وی همراه است.انسانها هنر را برای تسکین خود برگزیده‌اند ، چه هنرمندان و چه مخاطبان اثر هنری در هنر مایه آرامش می‌جویند،هنر […]

نسل تدبیر/پریا دادوند: هنر یکی از اجزای اصلی هر جامعه است که داشتن آن به نوعی اصالت آن جامعه را نشان می دهد ،هنر قدمتی تاریخی دارد و باتولد انسان متولد، و با وی همراه است.انسانها هنر را برای تسکین خود برگزیده‌اند ، چه هنرمندان و چه مخاطبان اثر هنری در هنر مایه آرامش می‌جویند،هنر اوج احساس درون هر آدمی است که به نوعی بروز میکند.

هنر می تواند در شعر و شاعری باشد در بوم نقاشی و حتی هنر خندیدن و خندان دیگران. هنر براثر عواطف ،احساسات هوش و تخیل بشری و به منظور انتقال معنا و مفهوم به وجود آمده است.
در همین راستا نسل تدبیر گفت وگویی با هنرمندان این خطه ی سرزمین و درد و دل هایی در خصوص هنر و هنرایرانی انجام داده است که در ادامه می آید ….

بازی نمی‌کردم تا نقاشی بکشم

بیتا نقش ذوالفقار یکی از هنرمندان در عرصه ی نقاشی است. او می گوید: حرفه ی من نقاشی رنگ روغن است و گاه گداری اکرلیک کار میکنم ،سراسر وجود من هنر است و من از بچگی به جای بازی به نقاشی کشیدن مشغول بودم ،دبیرستان را در هنرستان گذراندم و در دانشگاه نیز در رشته هنر مشغول به تحصیل شدم و الان نزدیک به ۲۴ سال است که در این حرفه مشغول به کار هستم.

وی نظر خود را در خصوص مشکلات و موانع موجود در زندگی یک هنرمند،اینگونه بیان می کنود: مشکل اصلی ناشناخته ماندن هنر برای مردم است. تمام مردم درگیر افکار خود هستن درگیر مشکلات مادی و…. اما اگر با ادبیات و هنر زندگی کنند و بدانند هنرچیست مسلما خطاهایشان کمتر میشود.

مشکلات زیادی داریم ولی از دولت توقعی نداریم

این هنرمند باذوق و استعداد که حرف و گلایه بسی فراوانی داشت می گوید : هنر و هنرمندان به قدری مشکلات دارند که اگر بخواهیم توقعی از دولت داشته باشیم کارسخت و بیهوده ای است ، در حال حاضر از دولت هیچ توقعی ندارم چون توقع داشتن با داشتن مشکلات زیاد کمی کار بیهوده و عبث است.

وی ادامه می دهد:ماهنرمندان قبول کرده ایم که این کار بادرآمدی بالامثل پزشکی و دندان پزشکی نیست ،ما نیز این را قبول کردیم که باعشق و حال خوب در ارتباط است و نباید توقع داشته باشیم که هرلحظه بعد از انجام کارباید به فروش رود و به نمایش گذاشته شود به همین دلیل من فکر میکنم اگر هنرمند حالش باکارش خوب باشد این کافیست. باید در وهله ی اول مشکل فهم و باور و نگاه مردم را تغییر داد که متاستفانه کاربسیار سختی است سپس باید به اوج وپیشرفت فکر کنیم.عقیده دارم درشرایط کنونی باید بجای رویاپردازی به حقیقت بپردازم و دوست ندارم روپردازی کنم و بگویم که یک سال بعد نیز اینجا مانند پاریس یا فلان کشور و ایالت دیگر خواهد شد و این کار را بیهوده می دانم،متاسفانه ایران نسبت به چهل سال قبل ازهنر دورمانده است پس ما اگر توقعی داشته باشیم هم توقعی بچه گانه ای است.

این هنرمند نقاش ادامه می دهد: شاید یکی از دلایلی که توقعی ندارم این باشد ، من به قدری با کار و هنرم اقناع می شوم به قدری از احترام مردم احساس خوشایندی می کنم دیگر برایم حمایت دولت نیز بی معنی است اما نمی گویم که حمایت نکنند هر هنرمندی هنری را می آفریند که امرار معاش کند ،هنرمند نیز نیاز به تفریح و گشت و گذار و خرید دارد و باید زندگی کند و توقع داشته باشد.

این بانوی هنرمند درمورد انتظارش از مردم می گوید :مردم باید مطالعه شان را بالا ببرند و به سطح آگاهیشان بیافزایند ، من در خانواده و پیش دوستانم هم همیشه میگویم که ادبیات بخوانید بدانید فلسفه بودن چیست؟قطعا نگاهتان به خیلی چیزها عوض می شود و از دید بهتری به مسایل می نگرید.همیشه میگویم کمی از عادی زندگی کردن پرهیز کنید یک مقدار از میخ هایی که کوبیده اید به زمین را رها سازید و به سوی پروانگی شدن بروید،زندگی خیلی زیباست زیباترازآن چیزی که فکرش را می کنیم نباید با ذهنیات بد این زیبایی ها را خراب کنیم.

رحیم عظیمی،بزرگمرد هنرمندی که با پا نقاشی می‌کند

به دنبال هنرمند تبریزی دیگری می روم که به جای دست با پا هنرنمایی می کند وقتی پای حرف هایش نشستم وی از دوران کودکیش گفت : من رحیم عظیمی هستم، کودکی‌هایم در روستای عیش‌آباد به خوبی سپری شد تا سن ۱۰ سالگی که یک روز در کوچه پس کوچه‌های روستا و زمانی که فارغ از هر دغدغه‌ای بودم در اثراتفاقی دچار برق گرفتگی شدم.
او بیش ازاین دلش نمیخاست توضیح دهد،می گفت زندگی برایم اوایل سخت بود اما حالا همه ی کارهایم را با پاهایم انجام می دهم
وی می گوید :از سال ۱۳۸۷ در هنرستان شروع به تحصیل در رشته نگارگری کردم در کاردانی نیز هنر را ادامه دادم و در کارشناسی نیز نقاشی و نقاشی ایرانی را تمام کردم .

وی ادامه می دهد: از بچگی به هنر علاقه داشتم برای همین در دبیرستان و دانشگاه نیز به هنر نگارگری مشغول شدم و می توانم بگویم این هنر معشوقه من است و سعی میکنم در سطح عالی این هنر را ادامه دهم .

عظیمی در خصوص مشکلات و موانع هنرمندان نیز می گوید: هیچ هنری چه هنر نقاشی،چه هنر موسیقی و چه هنر نگارگری حمایت نمی شوند در اکثر هنرستان ها و دانشگاه ها ، هنر نگارگری و بسیاری از هنرهای دیگر تدریس نمی شود.

وی بااشاره به اینکه در دانشگاه کمال الدین بهزاد باید این هنر باقی بماند ، چون یکی از نگارگران مشهور کمال الدین بهزاد بود متاسفانه این درس در این دانشگاه تدریس نمی شود گفت : چه نهاد های دولتی یا نهادهای خصوصی باید از هنر حمایت کنند حیف است هنر از بین برود حیف است از دید مردم جدا شود.

نگارگر تبریزی گفت: همه ی هنرمندان از دولت انتظار دارند از اینکه کسی حمایتش کند چه از لحاظ مادی چه از لحاط معنوی،هنرمند اگر حمایت نشود باید هنر را ببوسد و بگذارد کنار اما چرا باید از استعداد های جوان های ما استفاده نشود.

یکی ازسوال های این جوان هنرمند این بود که چرا در تبریز موزه ی هنرهای معاصر وجود ندارد؟

وی ادامه می دهد : یکی از ضعف های استان آذربایجان شرقی نبودن موزه هنرهای معاصر است و این ضعف مسئولین را نشان می دهد. در تبریز بسیاری موزه وجود دارد کدام یک از این موزه ها مختص نقاشی است ؟چرا نباید چند تن از هنرمندانی که چندسالیست در این دنیا نیستند هنرشان در خانه خاک بخورند ،چرا باید آثار این هنرمندان بزرگ و پیشکسوتان دیده نشود ؟
وی می گوید: از دولت توقع دارم که جایی رافراهم آورند تا از هنرمندان حمایت شوند و آثاراین هنرمندان دیده شوند ،در همه ی شهر ها این اتفاق افتاده است و من دیده ام که هنرمندان با پیشنهاد موزه کار می کنند.

عظیمی ازحرف دل خیلی ازهنرمندان نیز می گوید از هنرمندان حمایت کنید تالااقل نان شبمان را از این راه دربیاوریم .

وی گلایه ای از مردم دارد و می گوید:اگاهی مردم نسبت به هنر کم است چرا در حال حاضر باید در اکثرخانه ها به خصوص در شهر تبریز تابلو فرش باشد چرا این فرهنگ راه افتاده است و چرا فرهنگ تابلوی نقاشی خریدن جا نیوفتاده است ،خیلی ها از تاریخچه ی تابلو فرش اطلاع ندارند و فقط از روی چشم و هم چشمی این کار را کرده اند.

هنرمند آدمی ست مثل آدمهای دیگر، اما سعی می کند بیشتر بداند، بیشتر بفهمد، عمیق تر حس کند و ابعاد ندیده ی جهان پیرامون را دیده و کاوش کند و آنگاه، یافته های خویش را سوار بر کشتی حس برانگیز و خیال پروری که رو به سوی هدف و منظوری دارد ، به دریای وجود ما بیندازد
به راستی چرا باید از هنرو هنرمند حمایت نشود؟ چراباید جواب سوالات هنرمندان بی پاسخ بماند؟ و چرا باید هنر خاک بخورد؟ و دغدغه ی مسئولی نباشد.

خبرنگار نسل تدبیر چند روز پیاپی، پیگیر تنظیم گفتگویی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز بود که متاسفانه علی رغم تماس های مکرر و منوط کردن مصاحبه به اتمام چندین جلسه متعدد، این موضوع ممکن نشد.

لینک کوتاه : https://nasletadbir.ir/?p=16123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کلمات کلیدی